1700-talets Tessin – en svensk i Paris som lever vidare

Nu har Tessin och Venus triumf återvänt till Paris lagom till att höst-gråvädret lockar in upplevelse- och kunskapstörstande besökare i allt större skaror att ta del av kulturstadens enorma utbud av konstutställningar.

Paris har länge varit en tummelplats för konstnärer, konstsamlare, gallerier och museer. Carl Gustaf Tessin var under sina tre år som ambassadör (1739-42) en av de främsta samlarna i staden och lade grunden till den konstsamling som med tiden kom att utgöra basen för Sveriges Nationalmuseum. Utställningen visar ett 120-tal verk ur den omfattande samlingen som är unik i sitt slag då den genom århundradena har kunnat bevaras helt intakt. På så sätt vittnar den både om greve Tessins personliga smak och vad som rörde sig på den franska konstscenen under rokokons storhetstid där nämnda Francois Bouchers mästerverk Venus triumf idag tillhör Nationalmuseums absoluta klenoder.

Carl Gustaf Tessin, son till slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngre, måste ha fått användning för sin goda övertalningsförmåga och sitt diplomatiska handlag, inte bara bakom de lykta dörrarnas hemliga politiska förhandlingar, men också i stadens konstnärsateljéer där Tessin stod i direkt kontakt med tidens stora konstnärer som Boucher, Oudry och Chardin. Han gjorde sina inköp ofta utan mellanhänder och fick på kort tid en icke obetydlig roll i det franska konstlivet. Den bro som på detta sätt kom att byggas mellan det franska och svenska konst- och kulturlivet har sträckt sig ända in i vår tid.

Utställningen Carl Gustaf Tessin – Un Suédois à Paris, som nyligen invigdes av Drottning Silvia, visas på Louvren till och med den 16e januari 2017. Visst, verken kommer förvisso hem till nyöppnadet av Nationalmuseum hösten 2018 – dvs efter en tur över Atlanten till Morgan Library i New York – men missa inte tillfället att redan nu få uppleva denna imponerande svensk-franska konstmanifestation på Louvren som är en av de största svenska utställningar som Louvren någonsin har gjort. Under utställningsperioden äger dessutom hela fem olika seminarier rum (varav tre på Louvren) och en rikt illustrerad katalog baserad på ny forskning ackompanjerar den magifika utställningen, kurerad av bl a Nationalmuseums forsknings- och samlingschef Magnus Olausson och Carina Fryklund, forskare och intendent vid samma avdelning.

Svenska institutet i Paris riktar med sitt ”Tessin-seminarium” (den 7e december) strålkastarljuset mot de kvinnliga konstnärerna under Tessins tid och hur museer som Nationalmuseum idag har upprättat särskilda insamlingspolicys för att kunna täppa igen luckor där framstående kvinnliga konstnärer förbisetts när förvärven har gjorts till museernas samlingar. För SI Paris betyder Tessin-utställningen på Louvren också något alldeles särskilt då våra institutionella rötter sträcker sig tillbaka ända till kulturrådet Gunnar W Lundbergs bildande av Tessininstitutet 1933 där konstsamlingen inspirerades av just Carl Gustaf Tessins samlande. Lundbergs samling med sina över 6000 verk och föremål är en imponerande kulturgärning som bygger vidare på den svensk-franska relationen inom konstområdet. Godbitarna ur samlingen hänger alltjämt kvar i institutets vackra Tessinsal och bildar en konsthistorisk relief till de temporära utställningarna med samtidskonst.

Mats Widbom