Sol, is, street art och mångkultur

… när Sverige tog plats i det offentliga rummet under Fotbolls-EM i Paris

Nu är Fotbolls-EM över med Portugal som otippad vinnare mot värdlandet Frankrike och med Sverige och Zlatan i spetsen med snöplig sorti redan från gruppspelet. Till ända är också Paris stads kultur- och nationsfrämjande under EM som fick byta namn från Les Berges de l’Europe (Europas kajer) till Place de l’Europe när floden Seine svämmade över sina breddar och EM-nationernas 24 paviljonger fick flytta upp till platsen framför Hôtel de Ville. När projektet avslutades under finaldagen hade utställningsområdet haft över 92 000 besökare med den svenska paviljongen ”By Sweden” på publikens topplista, främst genom sin isinstallation nedkyld av solfångare på taket.

Konceptet sol blir is lockade både små och stora besökare, inklusive statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg som alla fascinerades av de kristallklara isblocken från Torneälven där vattnet är så rent att det går att dricka i kranarna som dricksvatten. I ett Paris som nyligen stått värd för FN:s stora klimatkonferens COP21 så gav den solcellsnedkylda isinstallationen, signerad Icehotel, Nibe och Volvo, en Aha-upplevelse och insikt om att ingenting är omöjligt med innovativt tänkande kring klimatfrågan. Icehotel kommer för övrigt från och med nästa år kunna erbjuda äventyrslystna besökare klimatneutrala övernattningar med -5 grader på rummen även sommartid tack vare solcellsenergin.

De kulturella inslagen i By Sweden-projektet stod i första hand Malmö stad för. Zlatans uppväxtstad är starkt förknippad med sin kulturella mångfald och har i dag över 300 000 invånare med ursprung i 177 olika nationer. Denna mänskliga mångfald inspirerade streetartkonstnären Limpo, själv från Salvador de Bahia i Brasilien, att skapa en elva meter lång målning av 25 malmöbor i ett virtuellt galleri där malmöbornas berättelser mötte publiken genom användning av en mobilapp för ”augmented reality”.

Street art var också temat under den nio timmar långa ”live-målning” där sex av Paris främsta streetkonstnärer hade bjudits in att tolka Malmö. Deras arbeten kommer i höst att visas som del av Malmö museers utställning Tidernas stad. Inte oväntat dök den i Frankrike omåttlig populära Zlatan Ibrahimovic upp som motiv i gatukonsten och uppmärksammades även genom projektets huvudsponsor Volvo cars nya reklamfilm och i bröderna Magnus och Fredrik Gerttens dokumentärfilm ”Becoming Zlatan” som genom ett unikt arkivmaterial lyfter fram en ung Zlatan som talar öppet om sitt liv och sina utmaningar.

Malmö by Sweden-dagen gick annars i musikens tecken genom uppskattade konserter av bland andra musikgruppen Tarabband, som består av några av Sveriges bästa musiker inom folk- och världsmusik. Gruppen leds av den karismatiska Irak-egyptiska sångerskan Nadin Al-Khalidi, som flydde kriget i Irak till Sverige 2001. Gruppens musik och texter återberättar Nadins resa för överlevnad, exil, liv och återfödelse i det nya landet Sverige.

Den tre veckor långa program- och utställningsperioden avlutades med en streetdance performance av Clara Bajado (FR) och Viktor Fröjd (SE) som försmak på det kommande fransk-svenska kulturutbytet mellan streetculture-agenturen Streetstar, Stockholms kulturfestival och La Place – det nya parisiska kulturcentret för Hip-hop vid Hallarna.

Projektet By Sweden genomfördes av Svenska ambassaden, Svenska institutet, Visit Sweden och Business Sweden i samarbete med Icehotel, Volvo cars, Nibe och Malmö stad.

Mats Widbom / Kulturråd Paris